Konsep Kelas (Karl Marx)

KONSEP KELAS (Karl Marx)

Kelas adalah satu konsep yang mengukur kedudukan sosial manusia dari segi kebendaan dan merupakan satu pembentukan sosial yang tidak dapat dipisahkan daripada institusi ekonomi yang menguruskan hal-hal seperti harta, pendapatan, kewangan, pelaburan, agihan kekayaan, tenaga kerja dan pembahagian buruh dalam masyarakat. Perjuangan kelas merupakan sesuatu yang terjadi sepanjang masa yang didasarkan semata-mata karena penindasan si kaya terhadap si miskin.

Karl Marx menganggap kelas adalah statifikasi unggul dalam masyarakat manusia dan perkara yang menjelaskan perbezaan sosial. Marx menentang adanya system kelas yang telah membeza-bezakan masyarakat, Marx menginginkan terbentuknya kesamaan yang bermaksud bahawasanya masyarakat tidak harus saling membeza-bezakan diantara status samada kaya, miskin, pandai, tidak pandai dan sebagainya yang ada dalam masyarakat tersebut.

Marx lebih fokus dan menekankan sebab terjadinya penderitaan masyarakat terhadap pembahagian tahap dan kelas sosial (suffering of the devision of society), sedangkan untuk mengklasifikasi tahap sosial dan membezakan antara manusia dengan manusia memerlukan pemikiran yang logik dan sistematik demi mewujudkan perubahan dalam pembentukan sosial.

Sebuah masyarakat yang baik menurut Marx adalah, bebas berkembang dari setiap keinginan setiap individu yang ada, sehingga dapat membentuk sebuah masyarakat yang bebas dari seluruh aspek dalam tahap kemajuan sosial. Setiap individu tidak perlu mengambil peduli berkenaan kelas masing-masing, akan tetapi mereka berusaha untuk mencari jawapan, kenapa manusia mengeksploitasi manusia lainnya dan kenapa perlu ada perbezaan sosial dalam masyarakat.

Maka, perubahan ini akan membawa pada sebuah revolusi dalam sosial masyarakat. Teori Marx secara umum mengulas tentang sebab dan alasan dari penderitaan golongan kelas bawah dalam sosial, sedangkan cara untuk menghapuskanya adalah dengan sistem classless society.

Berdasarkan konsep Karl Marx tentang kelas ini, dapatlah dihuraikan bahawa dalam pembetukan teori sosial beliau telah memberi sumbangan yang sangat penting sehingga kini. Kesamarataan yang di war-warkan telah menjadi kenyataan. Seluruh masyarakat kini menentang jika berlakunya system kelas yang akan memebezakan antara satu individu dengan individu yang lain. Masyarakat atau individu yang berkuasa dianggap sama dengan masyarakat yang kurang kuasa atau yang tidak mempunyai kuasa. Orang kaya dengan orang miskin dianggap sama, Cuma yang membandingkan mereka adalah kebendaan.

Sehingga kini kita memperjuangkan kesamaan dalam kehidupan. Pemilikan dan keinginan yang sama di anggap dapat membantu mengwujudkan system sosial lang serata. Dengan penghapusan system kelas, tidak ada lagi berlaku penindasan dalam kehidupan bermasyarakat. Oleh yang demikian unit sosial dalam masyarakat perlu sedap dalam mengelakkan berlakunya system kelas, mereka perlu berusaha dan bertanggungjawab menjadikan diri mereka orang yang bebas mempunyai kemajuan dalam hidup tidak kira dalam aspek pemikiran, kebendaan, ekonomi, sosial, budaya, agama dan sebagainya. Karl Marx melihat masyarakat manusia sebagai sebuah proses perkembangan yang akan menyudahi konflik melalui konflik (Camplell, 1994: 134).

Related Post

Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
Anonymous
AUTHOR
October 24, 2011 at 7:23 AM delete

bagaimana pula sistem class struggle mengikut karl marx dapat dibentuk sehinggakan sosial dan ekonomi boleh berubah

Reply
avatar

Sila Komen Berkenaan Tajuk Ini, Komen Anda Berguna Buat Kami Sebagai Satu Wadah Pembuka Minda, Terima Kasih

Facebook Kami

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Mohon Untuk "Like" Facebook Minda Pengarang. Tq


Sokongan anda adalah sebagai pemangkin dan pemberi semangat kepada Admin untuk membuat posting isu-isu dan bahan ilmiah terbaru sebagai rujukan anda. sekian terima kasih.