Demokrasi Permuafakatan

Demokrasi Permuafakatan (Lijphart, Democracy in Plural Societies: A Comparative Exploration, 1977)

- definisi: kerajaan oleh gabungan elit yang didirikan untuk mengubah demokrasi yang rencam atau berpecah budayanya kepada demokrasi yang stabil.
- Malaysia ialah contoh negara yang berjaya mengamalkan demokrasi permuafakatan, terutamanya 1955-1969.
- ciri-ciri:

a)   kerajaan campuran yang kukuh (grand coalition) – merangkumi pemimpin politik dari semua segmen utama yang membentuk masyarakat majmuk.
b)  kuasa saling membatal (mutual veto) – persetujuan rasmi atau tidak rasmi antara segmen-segmen untuk menerima atau menolak sebarang dasar. Konsep ‘veto minoriti’ diamalkan.
c)   prinsip sebandingan / perkadaran (proportionality) – pengagihan kuasa, jawatan kabinet dan pentadbiran awam, dan sumber ekonomi seperti subsidi, berkadar dengan kekuatan sesebuah segmen.
d)  otonomi segmen dan sistem persekutuan (federalisme) – pemerintahan oleh segmen minoriti dalam daerah yang pengaruhnya terkuat atau yang jumlahnya membentuk majoriti.

- pra-syarat kejayaan demokrasi permuafakatan:

a)   kerjasama kukuh para elit (overarching elite cooperation)
b)  sokongan stabil golongan bukan elit (stable non-elite support)

- faktor-faktor yang membantu pra-syarat kejayaan:

a)   imbangan kuasa antara pelbagai (lebih dari dua) segmen
b)  saiz negara yang kecil
c)   ketaatan tidak berbelah bahagi dalam segmen
d)  segmen-segmen terpisah dengan jelas. Pemisahan mengurangkan interaksi dan potensi konflik.
e)   tradisi elit yang berkompromi
f)    wujudnya jurang silang-melintang

- masalah-masalah demokrasi permuafakatan:

a) nilai demokrasi yang terhad dan rendah
-        mengutamakan kebebasan kumpulan, bukan kebebasan individu. Kesamaan politik antara individu tergugat.
-        otonomi segmen menggugat kesamaan antara kumpulan.
-        penguasaan berstruktur pihak elit menjadikan kumpulan bukan elit pasif dan mengalah.
b) kestabilan politik terjejas
-        keputusan lambat dicapai (sebab perlu persetujuan pelbagai segmen dalam kerajaan campuran)
-        keputusan sukar dicapai (sebab adanya kuasa saling membatal)
-        pengambilan dan kenaikan pangkat bukan atas dasar merit (sebab adanya prinsip sebandingan)
-        kos operasi kerajaan tinggi (sebab pemberian otonomi segmen)

Related Post

Previous
Next Post »

Sila Komen Berkenaan Tajuk Ini, Komen Anda Berguna Buat Kami Sebagai Satu Wadah Pembuka Minda, Terima Kasih

Facebook Kami

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Mohon Untuk "Like" Facebook Minda Pengarang. Tq


Sokongan anda adalah sebagai pemangkin dan pemberi semangat kepada Admin untuk membuat posting isu-isu dan bahan ilmiah terbaru sebagai rujukan anda. sekian terima kasih.