PPSMI

Alhamdulillah, bersyukur kita kehadrat Allah Taala kerana doa kita yang berjuang menuntut penghapusan PPSMI telah dimakbulkan olehNya.

Pengorbanan dan keberanian pejuang-pejuang kita yang sanggup meredah hujan gas pemedih mata dari pihak polis tidak sia-sia. Kita telah berjaya membuka mata mereka yang gah mengatakan PPSMI adalah baik bagi mereka.

Kita tidak pasti samada pembatalan PPSMI ini bagi memancing undi di Manek Urai, atau menutup mulut yang membantah atau mereka ikhlaS melakukannya. Persoalannya, kenapakah terlalu lama masa diambil untuk membatalkan dasar PPSMI ini hingga mencecah 3 tahun. Adakah ini bagi memberi peluang pihak tertentu membuat persediaan menamatkan projek mereka atau sebaliknya.

Kenapa tidak mereka membatalkannya serta merta bagi memudahkan pelajar-pelajar kita merasa lega dengan kaedah pembelajaran yang baru iaitu dalam bahasa ibunda masing-masing. Kenapa dahulu mereka kata dengan gah bahawa mereka telah menjalankan kajian terperinci dengan menilai implikasi yang bakal terjadi dalam menjalankan dasar PPSMI ini. Dan kenapa pula sekarang mereka sekali lagi mengatakan telah menjalankan kajian mendalam dan baru menemui kelemahan dasar ini.

Dari sini kita boleh menilai kelemahan yang ada didalam pentadbiran negara. Ia seolah-olah menunjukkan bahawa sesuatu dasar yang ingin dijalankan pihak pimpinan dan pentadbiran negara tidak dikaji, dinilai, diselidiki dengan mendalam terlebih dahulu.

Perlu diingat bahawa, dalam melaksanakan sesuatu dasar, kajian perlu dijalankan dengan mendalam dan mengambil kira aspek luaran dan dalaman, awalan dan akhiran serta aspek-aspek kebarangkalian. Ini penting dan perlu diketahui oleh setiap pemimpin atau pembuat dasar. Jangan hanya mementingkan keuntungan semata-mata sehingga sanggup menggadai anak-anak kita di masa hadapan.

Bahasa Melayu perlu dimartabatkan sehingga keperingkat antarabangsa. Ini kerana Bahasa Melayu masih berada pada tahap yang lemah dan mundur kerana masih tidak dapat dikenali oleh masyarakat antarabangsa berbanding bahasa Indonesia, Thailand, Jepun, Filipina dan sebagainya.

Contoh mudah yang dapat pengarang berikan disini adalah, syarikat internet gergasi antarabangsa iaitu Google masih tidak meletakkan tahap Bahasa Melayu setanding dengan bahasa Indonesia dan lain-lain bahasa. Anda pasti akan ketahui jika anda seorang blogger yang ingin meletakkan iklan di dalam blog anda dengan memohon dari google. Pihak Google tidak akan meluluskan permohonan anda jika blog anda menggunakan Bahasa Melayu berbanding bahasa Indonesia yang mudah diluluskan.

Ini jelas menunjukkan bahawa bahasa melayu masih tidak berada ditahap antarabangsa. Oleh yang demikian, marilah kita bersama-sama memartabatkan bahasa ibunda ini yang telah kita gunakan sejak berzaman.

Sekian Wallahualam..

Related Post

Previous
Next Post »

Sila Komen Berkenaan Tajuk Ini, Komen Anda Berguna Buat Kami Sebagai Satu Wadah Pembuka Minda, Terima Kasih

Facebook Kami

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Mohon Untuk "Like" Facebook Minda Pengarang. Tq


Sokongan anda adalah sebagai pemangkin dan pemberi semangat kepada Admin untuk membuat posting isu-isu dan bahan ilmiah terbaru sebagai rujukan anda. sekian terima kasih.